KeBeNe Children Home, Wienanda Penninkhof

Intense liefde

Oeps, mijn laatste 2 weken zijn ingegaan. Dit besef ik mij vandaag ontzettend goed. Dat betekent dat ik deze dagen dubbel hard moet genieten van alles wat ik tegenkom!

Met pijn in mijn hart heb ik van alle vrijwilligers afscheid genomen. Ik vind het super tof om nieuwe mensen te ontmoeten en de passie te delen van het omgaan met mensen in een andere cultuur. Elke vrijwilliger was weer anders en ik blij dat ik jullie heb ontmoet.

Helaas moet ik de laatste dagen het als enige vrijwilliger in Kebene doen. Dit vind ik wel wat jammer, maar aan de andere kant besef ik dat ik het ook goed alleen kan. Ik ben hier nu al 2.5 maand en ik ken al veel hier. Ik moet me goed kunnen redden!

3-2-1,, HAPPY NEWYEAR! Wat een toffe ervaring was het om Nieuwjaar in Afrika te vieren. De sfeer van Oudjaarsdag miste ik wel, want dit is ontzettend leuk in IJsselmuiden. Toch was dit een moment om niet te vergeten. Nadat ik uit eten ben geweest, ben ik naar de kerk geweest waar iedereen van Kebene was. Het was 1 groot feest in de kerk en we hebben afgeteld naar het nieuwe jaar. Ik heb nog nooit zoveel zwarten en zo weinig blanke mensen gelukkig Nieuwjaar gewenst! Nadat we nog even hadden genoten in de kerk, zijn we wat tentjes op het strand gaan opzoeken. Hier kwamen we ‘bekenden’ tegen waar we de avond mee hebben doorgebracht. Als blanke vrouw viel ik aardig op en de aandacht was er dan ook genoeg.
Nieuwjaarsdag werd gevierd in Kebene met, opnieuw, veel eten. Een super toffe dag met mijn nieuwe, derde familie!

De kinderen gaan nu weer naar school. Ze staan om 05:00! op om tussen 06:15-06:45 naar school te gaan. Ik probeer om 05:45 op te staan om daarna om 06:15 de kleinste kinderen naar de bus te brengen. Om 15:30 haal ik deze kinderen weer op om daarna te helpen met huiswerk maken, kleren wassen en schoenen poetsen. De uniforms die ik op straat tegenkom, laten mij echt stralen. Dit moeten ze ook invoeren in Nederland. De kinderen vanaf 9 jaar gaan 6 dagen in de week naar school en komen soms pas om 18:30 thuis. Daarna moeten ze nog wassen en huiswerk maken. Hier in Nederland mogen we maar blij zijn met onze schooltijden! Overdag is het nu stil in Kebene en die tijd moet ik opvullen met uitstapjes, naar school lesgeven, genieten op het strand of lekker relaxen.

Sinds kort heb ik drie keer lesgegeven op een arm schooltje. 1 klaslokaal, 1 leerkracht, 48 kinderen (4-12 jaar) en 6 verschillende niveaus. Wat voor goede leerkracht je ook bent, dit is onmogelijk. Met liefde help ik de juf met het lesgeven. Iets wat ik met enorm veel passie doe, maar dit is ook niet heel moeilijk. Als ik de klas binnenstap word ik namelijk begroet door ontzettend veel glimlachende kindjes. Ondanks dat ze niet rijk zijn en ieder zijn eigen probleem heeft, straalt het geluk van deze kinderen af. Dat is bij heel veel mensen hier in Afrika. Ik hoop echt dat ik een stukje van dit geluk kan meenemen naar Nederland. Wij Nederlanders kunnen veel leren van intens gelukkig zijn met weinig.

Deze school heeft ontzettend veel indruk op mij gemaakt. Soms werd ik daar helemaal stil van en voelde ik mij schuldig om de rijkdom die ik heb en dan wil ik ook altijd maar weer meer en meer. Ik besef nu echt heel goed dat geluk niet zit in materiële dingen, maar in intense liefde. Graag wil ik geld ophalen voor deze school, want deze kinderen beseffen dat school de sleutel is naar een betere toekomst. Als je ideeën hebt of als je geld over hebt voor deze kinderen hoor ik dat graag. Iedere cent kan goed worden gebruikt en de kinderen zullen je eeuwig dankbaar zijn!

Ik geloof dat je op school veel dingen kunt leren, maar van vrijwilligerswerk in Kenia doen, kan je ook ontzettend veel leren! Hoeveel liefde en intens geluk deze mensen uitstralen is onbeschrijfelijk. Dit is een gevoel die ik hopelijk voor altijd vast kan houden! Mijn liefde voor lesgeven is helemaal terug en ik heb ontzettend veel zin om voor de klas te gaan staan. Stiekem ben ik al een beetje aan het kijken voor een baan in Nederland dus als iemand een vacature tegen komt, denk aan mij…

Nog 12 dagen voordat ik terug ben in Nederland. Dat betekent dat ik vanaf nu nog intenser ga genieten van alles wat ik tegenkom!

Lieffs Wienanda

Reacties

Reacties

je moeder

Als ik dit verhaal lees word ik er emotineel van.
Zoals jij van jou missie kunt genieten .
We wensen je nog een goede tijd toe deze weken.
We tellen de dagen hier af.
Gr van ons allen.xxxxx

natascha vsn ingen

Fantastisch om te lezen hoe je geniet en dat je ons allen met de neus op de feiten drukt! Daar ben ik je dankbaar voor. Geniet nog even en we ( lees vooral mette en noor) zijn blij dat je gauw weer thuis bent! Ze hebben de kleurtjes van de nagellak al uitgezocht;)
Groetjes van ons allemaal

Mariska

Wat ontzettend leuk om te lezen hoe geweldig je het daar naar de zin hebt en dat je zo van het vrijwilligerswerk geniet. En idd, wij hebben het hier veel te goed. Geniet nog even de laatste dagen en een hele goeie terugreis!

gezien de jong

Hoi Wienanda,

Wat ben jij een levensgenieter! Echt, je straalt aan alle kanten! Mooi om te lezen.
Hé, ik wil je nu vast feliciteren met je verjaardag! Ook bijzonder: jarig zijn in Afrika! Veel plezier!

Bram en Gezien.

buurvrouw dineke

Ha Wienanda,
ik heb met plezier steeds nou verhaal gelezen. je bent van de kinderen gaan houden geniet de laatste dagen nog en als je terug komt alvast een goede reis naar het koude Nederland. groetjes Dineke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!